Marts 2010

Allersidste nyt.  Ja hvad skal man sige !!!

Der er ikke noget der er så godt at det ikke er skidt for noget. Nå så er det heller ikke værre.

Vores “nye” løb med DTC bilerne er flyttet til 19 + 20 Juni på Jyllandsringen.

Så får vi ikke den ekstra øvelse på den dejlige Ring Djursland før det store brag sidst på året, men hva !  Det er fantastisk at vi har 4 DM afdelinger og et opvisningsløb i år. Det er godt gået af vores folk i AMK. Og så får vi prøvet Jyllandsringen igen. Det er flere år siden jeg sidst har kørt der. Det bliver helt sjovt.

Ciao  Søren

Sidste nyt !!!!

Det ser rigtig meget ud til at classic folket skal ud og køre sammen med DTC i weekenden 14 + 15 August. Det vil sige fuld TV dækning og løb lørdag og søndag fuldstændig som challenge cup plejer at køre. Det bliver da bare så fedt. !!!!!!   og lidt til !!!!!

Vi får se om det holder stik    ciao  Søren.

Hej igen.

Så er racerfesten overstået og det var en god fest. Tak til alle som deltog og især tak til de der tog slæbet.

Der var ikke så meget nyt, der var buisnes as usual, og tak for det. Sæsonen ser jo rigtig pæn ud i år med en ny opfindelse, gadeløbet i Aarhus sammen med bilerne. Det bliver stort. Jeg har lagt et link ind på siden her så kan i selv gå ind og se deres hjemmeside. Der er en video med en tur rundt på banen. Det er en anelse smartere end mine skriverier om de forskellige baner, men jeg regner med at køre pænt meget hurtigere end bilen i videoen. Det er ren Guzzi bane, fuld gas og bremsen i. højre rundt fuld gas og bremsen i, højre rundt og så videre. Vi glæder os.

Ciao  Søren  

Hej alle.

Jeg skal til racerfest på lørdag. Det er dejligt at nogle af classic folkene har mod på at arrangere en classic racer fest her i den kolde tid. Så skidt at det er helt i Ebeltoft.

Ellers er der blot at sige, check lige kalenderen 2010 her til højre og få slået krydser, det bliver spændende i år.

Jeg har begået en lille artikel, igen. Jeg vil se om jeg kan få den strikket ind her.

Guzzier i Classic Road Racing.

Sæsonen 2010.

 

Lige umiddelbart er en V-motoret Moto Guzzi ikke det oplagte valg til at køre road racing på. Men indenfor den klassiske scene har Guzzierne i de seneste år, faktisk klaret sig rigtig pænt.

Så denne redegørelse skal ses som en guide til hvordan man som Guzzisist kan komme ud og køre noget Guzzi på bane.

Jeg vil her remse op hvilke klasser som køres indenfor  Danmarks Mesterskab   DM.

Der køres i flere klasser til Nordisk mesterskab. Men dem tager vi en anden dag.

Jeg vil under de enkelte klasser prøve at indsætte de Guzzier som kan gå i klassen.

Jeg vil ikke medtage de rigtige racere, fra før 1960, der er mængder af utroligt fine racere, men næppe nogle vi almindelige dødelige vil erhverve.

DM klasse 0.  Før 1948.

Fri ccm.  

Her kan alle de gamle Guzzier komme ud og køre helt op til GTV og GTW på 500 ccm og som 250 ccm Airone, alle modellerne før 1948.

Der er som regel ikke så mange deltagere i klassen, så her kan der høstes lidt pokaler.

DM klasse 1. 0-350 ccm      2takt tom. 1967      4takt tom. 1972

Her er der frit slag for de små to taktere zigolo 98 ccm og 110 ccm. De kan næppe køre særlig stærkt men feltet vil være lille og sådan en cykel kan erhverves for små penge.

Af 4 taktere er Lodolaen jo indlysende (og smuk) både 175 ccm udgaven og den senere 235 ccm.

Stornelloerne kan også bruges trods den begrænsede slagvolumen. De er til gengæld nok billige i indkøb og kan gå i den nordiske 175 ccm klasse. 

DM klasse 2.   351 – 500 ccm    2takt tom 1967   4takt tom 1972

Så er der Falcone. Helt op til nuovo Falcone modellerne. Der skal jo nok tunes en del på motoren før den kan følge bare nogenlunde med de skrappe englændere, men det kunne være sjovt at prøve.

DM klasse 3.    501 – 750 ccm.   2takt tom 1967     4takt tom. 1972.

Guzzi kongeklasse, intet mindre. Her er V 7  sport det eneste rigtige valg.

Husk at cyklen ikke behøver at være en original sporter. Den skal blot have samme specifikationer og samme udseende som en original racer.

I klassen kan man også benytte alle V7 modeller med loop frame op til 750 ccm.

DM klasse 4.  Forgotten era.   1300 ccm        2takt 1968-1979   og 4takt  1973-1979

Le Mans I.    850 T,   850 T3,   850 Le Mans II,  1000 SP,   1000 G5.  TS 2takt modeller  og GTS 4 cyl 4t.  V35 og V50. 

Et godt bud er naturligvis en af de store rundcylinder modeller, med forøget kubikstørrelse og alt i tuning. Med Tonti rammen kan sådan en komme til at gå ret stærkt.

Men en af de små V modeller kan være et billigt alternativ. Der er frit slag for forøgelse af slagvolumen, bare den ligner den 2 ventilede udgave. Så kan man have en masse sjov for ret billige penge med sådan en lille Guzzi..

Op til 750 ccm kan også gå i den moderne Rookie 1 klasse. Så kan man få noget mere køretid på sin cykel hvis man er frisk på at køre sammen med nye cykler.

DM klasse 5.  Formula 80 – 87      2takt 500 ccm 1980-1987     4takt op til 1100 ccm 1980-1987

Her kommer alle de kendte modeller i spil. Men vær opmærksom på at der bliver kørt rigtig stærkt i denne klasse, så her vil det ikke være rart at stille op med en V65 Lario eller lignende mindre cykel.

Her skal vi op på en god råtunet Le Mans 1000, ombygget til ukendelighed til rigtigt race.

Alt for nu.

Så er det bare at checke ude i garagen om der måske lige er en enkelt cykel til overs som kunne passe ind i en af klasserne. Det er bare at komme i gang.

Jeg står gerne til rådighed på telefon eller mail. På DMU hjemmesiden kan i finde alle de tekniske specifikationer vi skal holde os indenfor, samt reglementerne i øvrigt.

Ciao.

Søren Holm

Tlf.  40 14 44 88

Mail  sholm53@gmail.com

Skriv en kommentar